KISTAMÄSSAN

5-6 september 2019

The Skincare Professionals Awards

SHR lanserar i år en spännande nyhet i samband med Hud & kosmetik.

För första gången går The Skincare Professionals Awards (SPA) av stapeln.
SPA är ett tillfälle för utställande företag som vänder sig till professionella yrkesutövare att tävla med sina produkter om att nomineras och chansen att vinna auktoriserade hudterapeuters finaste utmärkelse.
Syftet med tävlingen är att lyfta fram de professionella hudterapeuternas främsta arbetsredskap – de professionella produkterna.

Om tävlingen
Tävlingen är öppen för svenska företag som ställer ut på Hud & Kosmetik och som har produkter avsedda för hudterapeuter att arbeta med i behandlingar, dvs kabinprodukter.

De olika kategorierna är:

  • Årets professionella produkt
  • Årets mjukgörare
  • Årets specialvård
  • Årets kroppsvård
  • Årets innovation

I juryn sitter 7 stycken yrkesverksamma auktoriserade hudterapeuter med gedigen yrkeserfarenhet.

Anmälningsperiod är mellan den 15 maj till den 31 juni 2019.

Prisutdelning sker torsdag den 5 september under branschminglet på Hud & Kosmetik.

Tävlingen arrangeras av SHR, Sveriges Hudterapeuters Riksorganisation, som är en ideell förening för Auktoriserade Hudterapeuter i Sverige.

Tävlingsregler

  • Företaget måste vara ett svenskregistrerat företag och utställare på Hud & Kosmetik 2019.
  • Produktlinjen/märket måste inneha ett kabinsortiment dvs professionella produkter för en hudterapeut att arbeta med. De nominerade produkterna behöver inte vara kabinprodukt med undantag för kategori 1.
  • Företaget måste följa allmänna och särskilda villkor för Hud & Kosmetik.
  • Företaget måste stå bakom SHR:s syfte, mål och etiska värderingar.
  • Produkterna ska uppfylla Kosmetikaförordningens bestämmelser. (EG nr 1223/2009 om kosmetiska produkter)
  • Företag som har person i jury får inte tävla med sina egna produkter.
  • Max 3 produkter per kategori får anmälas per varumärke,
  • Produkter ”Årets Innovation” ska vara lanserade efter 1/1 2018 men får även vara produkter som ej ännu lanserats, dock måste produkterna skickas till juryn inom de tidsramar som satts upp.
  • Anmälan görs på särskilt formulär som mailas till shr@shr.nu. Första anmälningsdag är 15 maj och sista anmälningsdag är 31 juni 2019.
  • För varje anmäld produkt ska det skickas 9 exemplar i ”full size” . Två av dessa användas för utlottning på sociala medier. Produkterna ska skickas till jurymedlemmarna innan anmälningstidens slut. information om namn och adress till jurymedlemmar kommer efter anmälan.
  • Produkterna ska vara juryn tillhanda senast 31 juni.
  • Företaget ska bifoga anmälan med kort motivering på cirka 100 ord för varje produkt. Informationen ska vara sanningsenlig.
  • Företaget ska skicka med en högupplöst bild på varje produkt.
  • Produkter som inte uppfyller kriterierna kommer att avvisas. Anmälda och inskickade produkter skickas inte tillbaka om de inte uppfyller kriterier eller inte följer aktuell lagstiftning.
  • Det är inte tillåtet att påverka bedömning genom att betala enskilda jurymedlemmar.
  • Alla anmälda bidrag kommer att lyftas fram och marknadsföras på bl.a SHR:s sociala medier.
  • Alla nominerade får möjlighet att använda vår nomineringslogga i marknadsföringssyfte. Vinnarna får använda vår vinnarlogga i marknadsföringssyfte.
  • Vinnare presenteras på branschmingel under hud & Kosmetik torsdag 5 september.
  • Medverkan faktureras efter anmälan.

Kostnad

  • 600 kr per produkt/kategori för servicemedlemmar
  • 1000 kr per produkt/kategori för icke medlemmar

Kategorier

  1. Årets professionella produkt: innebär produkt som finns som behandlingsprodukt.
  2. Årets mjukgörare: innebär produkt avsedda för att återfukta ansiktet. Tillexempel, dagkräm, nattkräm eller 24h kräm.
  3. Årets specialvård: innebär produkt för specialbehandling i ansiktet och/eller dekolletaget så som serum, peeling och mask.
  4. Årets kroppsvård: innebär produkter som används på kroppen men också produkter för tillexempel hand eller fot.
  5. Årets innovation: innebär att produkten ska ha lanserats under 2019 och ska ha en nyskapande egenskap, innehåll eller helhetskoncept. Produkter i den här kategorin kan också anmälas till övriga kategorier om så önskas.

Bedömningskriterier
Produkterna kommer bedömas enligt följande kriterier: känsla, förpackning, effekt, innehåll samt information & marknadsföring. Total poäng sätts från 1–5 per produkt efter hur bra den uppfyllt följande kriterier.
Känsla: innebär att man tittar på konsistens, doft, applikation och känslan på huden.
Förpackning: innebär att man tittar på produkten och produktens emballage (om det kan tillämpas) design, funktion samt användarvänlighet.
Effekt: innebär att man tittar på om produkten håller vad den lovar, samt ger förväntade effekt och resultat.
Innehåll: innebär att man tittar på produkternas ingredienser överlag, aktiva ingredienser. Innovation och sammansättning tas också med i bedömningen.
Information & marknadsföring: Innebär att man tittar på hur lättförståelig användarbeskrivningen på förpackningen är och hur bra marknadsföringen av produkten är. Här bedöms också företagets motivering för enskild produkt.

Är du intresserad av att delta, kontakta oss på shr@shr.nu