The Skincare Professionals Awards (SPA) är ett tillfälle för utställande företag som vänder sig till professionella yrkesutövare, att tävla med sina produkter om att nomineras och chansen att vinna auktoriserade hudterapeuters finaste utmärkelse. Syftet med tävlingen är att lyfta fram de professionella hudterapeuternas främsta arbetsredskap – de professionella produkterna.
Tävlingen är öppen för svenska företag som ställer ut på Hud & Kosmetik och som har produkter avsedda för hudterapeuter att arbeta med i behandlingar, dvs kabinprodukter.
Kategorier
1. Årets professionella produkt: innebär produkt som finns som behandlingsprodukt.
2. Årets mjukgörare: innebär produkt avsedd för att återfukta ansiktet. Till exempel, dagkräm, nattkräm eller 24h kräm.
3. Årets specialvård: innebär produkt för specialbehandling i ansiktet och/eller dekolletaget så som serum, peeling och mask.
4. Årets kroppsvård: innebär produkt som används på kroppen men också produkter för till exempel hand eller fot.
5. Årets innovation: innebär att produkten ska ha lanserats under 2019 och ska ha en nyskapande egenskap, innehåll eller helhetskoncept. Produkter i den här kategorin kan också anmälas till övriga kategorier om så önskas.
6. Årets makeupprodukt: innebär produkt avsedd för att ge färg och/eller önskad finish för ansikte eller i vissa fall kropp (ej kroppsmålning). Till exempel: primer, foundation, ögonskugga, läppstift.
7. Årets nagelprodukt: innebär produkt avsedd för vård och skötsel av naglar och/eller området runt nageln, till exempel: peeling, olja, kräm eller nagellack.
Bedömningskriterier
Produkterna kommer bedömas enligt följande kriterier: känsla, förpackning, effekt, innehåll samt information & marknadsföring. Total poäng sätts från 1–5 per kriterie och produkt efter hur bra den uppfyllt följande kriterier.
Känsla: innebär att man tittar på konsistens, doft, applikation och känslan på huden. Max 5 poäng
Förpackning: innebär att man tittar på produkten och produktens emballage (om det kan tillämpas) design, funktion samt användarvänlighet. Max 5 poäng
Effekt: innebär att man tittar på om produkten håller vad den lovar, samt ger förväntade effekt och resultat. Max 5 poäng
Innehåll: innebär att man tittar på produkternas ingredienser överlag, aktiva ingredienser. Innovation och sammansättning tas också med i bedömningen. Max 5 poäng
Information & marknadsföring: Innebär att man tittar på hur lättförståelig användarbeskrivningen på förpackningen är och hur bra marknadsföringen av produkten är. Här bedöms också företagets motivering för enskild produkt. Max 5 poäng
Totalt max poäng per produkt: 25 poäng
Tävlingsperioden som är i full gång avslutas 28/8
Jury
I juryn sitter 7 yrkesverksamma auktoriserade hudterapeuter med gedigen yrkeserfarenhet som nominerats av en branschkollega.
Överst från vänster: Lena Bjurinder, Helene Flink, Petra Pihlgren, Elisabet Andersson, Lena Hallbäck Olofsson, Katarina Zaar, Pia Wiklund Grundström
Tävlingsregler
- Företaget måste vara ett svenskregistrerat företag och vara utställare på Hud & Kosmetik 2020, alt. skulle varit utställare eller servicemedlem i SHR!
- Produktlinjen/märket måste inneha ett kabinsortiment dvs professionella produkter för en hudterapeut att arbeta med. De nominerade produkterna behöver inte vara kabinprodukt med undantag för kategori 1.
- Företaget måste följa allmänna och särskilda villkor för Hud & Kosmetik.
- Företaget måste stå bakom SHR:s syfte, mål och etiska värderingar.
- Produkterna ska uppfylla Kosmetikaförordningens bestämmelser. (EG nr 1223/2009 om kosmetiska produkter)
- Företag som har person i jury som är anställd på eller har likvärdig koppling till företaget, får inte tävla med sina egna produkter.
- Max 3 produkter per kategori får anmälas per varumärke.
- Produkter ”Årets Innovation” ska vara lanserade efter 1/1 2019 men får även vara produkter som ej ännu lanserats, dock måste produkterna skickas till juryn inom de tidsramar som satts upp
- Anmälan görs på särskilt formulär som e-postas till shr@shr.nu. Sista anmälningsdag är 30 juni 2020.
- För varje anmäld produkt ska det skickas 8 exemplar i ”full size” . En av dessa användas för utlottning på sociala medier. Produkterna ska skickas till jurymedlemmarna innan anmälningstidens slut. Information om namn och adress till jurymedlemmar kommer efter anmälan.
- Produkterna ska vara juryn tillhanda senast 7 juli.
- Testperioden är 7 juli till 28 augusti.
- Företaget ska bifoga anmälan med kort motivering på cirka 100 ord för varje produkt. Informationen ska vara sanningsenlig.
- Företaget ska skicka med en högupplöst bild på varje produkt.
- Produkter som inte uppfyller kriterierna kommer att avvisas. Anmälda och inskickade produkter skickas inte tillbaka om de inte uppfyller kriterier eller inte följer aktuell lagstiftning.
- Det är inte tillåtet att påverka bedömning genom att betala enskilda jurymedlemmar.
- Alla anmälda bidrag kommer att lyftas fram och marknadsföras på bl.a SHR:s sociala medier.
- Alla nominerade får möjlighet att använda vår nomineringslogga i marknadsföringssyfte. Vinnarna får använda vår vinnarlogga i marknadsföringssyfte.
- Tävlingen kommer att hållas och presenteras digitalt i våra sociala medier och prisutdelning kommer att ske på det sätt som vid tillfället är lämpligt med tanke på omständigheterna kring Covid- 19.
- Medverkan faktureras efter anmälan.
Anmälan görs på särskilt formulär för ändamålet. Kontakta oss på shr@shr.nu.
Sista anmälningsdag är 30 juni 2020.
Tävlingen arrangeras av SHR, Sveriges Hudterapeuters Riksorganisation, som är en ideell förening för Auktoriserade Hudterapeuter i Sverige.